Wil jij jouw netwerk laten weten dat je weer beschikbaar bent? Wil jij opvallen met je CV? Of wil jij een eyecatcher op je LinkedIn profiel? Zet dan eens de visuele elevator pitch in.
Als je al wat langer meeloopt in sollicitatieland of ondernemer bent, heb je vast wel eens gehoord van de term elevator pitch. Een elevator pitch is een overtuigende mini-presentatie waarin je jezelf, jouw idee of jouw product in ongeveer één minuut presenteert. Waarom één minuut? Omdat dit de tijd is die je hebt om indruk te maken op iemand die toevallig met jou in de lift stapt op weg naar de 18e verdieping.
Wat is een visuele elevator pitch?
Een visuele elevator pitch is een infographic waarin je slim gebruikmaakt van de krachtige combinatie van beeld en tekst. Uit onderzoek van de universiteit Iowa (2014) is gebleken dat teksten met relevant beeld sneller bekeken worden. Daarnaast blijft de boodschap ook langer hangen. Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen.
Waarom is een visuele elevator pitch effectief?
Door jezelf te presenteren in een infographic ziet een recruiter of potentiële opdrachtgever in een oogopslag jouw talenten, drijfveren, kennis en ervaring. Het gaat hierbij niet alleen om de feitelijke informatie, maar ook om de vormgeving en het kleurgebruik. Dat zegt iets over wie jij bent en wat jou onderscheidt van anderen.
Hoe maak je een visuele elevator pitch?
Denk je nu: ja leuk, maar dit is vast ingewikkeld. Dat valt reuze mee! Met een beetje creativiteit, wat inspiratie van Google en het handige designplatform Canva kun je al een infographic maken. Om je op ideeën te brengen, deel ik mijn infographic met jou.
Heb je zelf tips voor het maken van een infographic of ervaring met het inzetten van een visuele elevator pitch? Laat het mij weten in een reactie.
Reactie plaatsen
Reacties