Training effectief communiceren
Herken je dit?
Veel mensen worstelen met dezelfde vragen en problemen als het gaat om communicatie:
- Hoe vertel ik een medewerker dat hij ontslagen wordt?
- Hoe geef ik op een goede manier feedback?
- Hoe ga ik op een effectieve manier om met conflicten?
- Hoe zorg ik voor meer aansluiting en begrip tussen de oudere en jongere generaties in mijn bedrijf?
- Hoe kom ik op een assertieve en zelfverzekerde manier op voor mijn belangen?
- Hoe creëer ik draagvlak en commitment voor mijn ideeën?
- Hoe kan ik effectiever communiceren met iemand die in mijn allergiezone zit?
Effectief communiceren kun je leren!
Goede communicatie voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat organisaties zowel intern als extern goed kunnen functioneren. Maar in de praktijk blijkt goed communiceren toch best lastig te zijn.
In de incompany training effectief communiceren komen verschillende onderwerpen aan bod, afhankelijk van het leerdoel:
- Hoe werkt communicatie en wat is daarin effectief
- Hoe kun jij je verbale en non-verbale communicatie verbeteren
- Inzicht vergroten in communicatiepatronen
- Inzicht verwerven in je eigen communicatiestijl en het effect daarvan op de ander
- Hoe kun jij jouw communicatie beter afstemmen op de doelgroep
- Het leren van gesprekstechnieken: waarnemen, vragen, samenvatten, luisteren en assertief spreken
- Effectief feedback geven en ontvangen
- Omgaan met conflictsituaties
- Effectief voeren van slecht nieuwsgesprekken
- Overtuigen en beïnvloeden
- Grenzen stellen, nee zeggen en je behoeften leren uit te spreken
- Onderhandelen in de dagelijkse praktijk
Wat levert effectieve communicatie op?
Goede communicatie is essentieel voor een gezond en succesvol bedrijf. Het zorgt ervoor dat:
- Mensen effectiever en efficiënter werken, omdat helder is wat er van hen wordt verwacht en er meer begrip, collegialiteit en synergie ontstaat
- Mensen betrokken en gemotiveerd zijn, want er wordt naar hen geluisterd.
- Mensen minder stress ervaren en dus minder ziekteverzuim vertonen, omdat ze weten waar ze aan toe zijn, er minder conflicten zijn en werkdruk bespreekbaar is.
- Mensen zich blijven ontwikkelen, omdat ze vragen durven te stellen en open staan voor feedback
Mijn werkwijze
In een intakegesprek verkennen we samen welke problemen of vraagstukken er op communicatiegebied spelen in jouw bedrijf en wat het effect daarvan is. We definiëren wat het gewenste resultaat is van de communicatie training en we brengen de leerdoelen in kaart. Tevens bekijken we om welke doelgroep het gaat. Gaat het om een team, een afdeling of om bijvoorbeeld alle lijnmanagers. Wat is de context? In welke situaties vinden zij het lastig om effectief te communiceren? Vervolgens maak ik een voorstel en offerte voor een trainingsprogramma dat afgestemd is op de wensen en behoeften van jouw bedrijf en de doelgroep. Daarbij is er ook ruimte om te kijken naar de persoonlijke leerdoelen van alle deelnemers. Al mijn communicatie trainingen zijn dan ook maatwerk.
Daarom geef ik communicatie trainingen met IMPACT!
IMPACT staat voor het realiseren van doelen en voor mijn werkwijze: Inspirerend, Motiverend, Persoonlijk, Activerend, Constructief en Toepasbaar. Nieuwsgierig geworden naar mijn werkwijze? Klik hier voor meer informatie.
Meer weten?
Wil jij ook de communicatie in jouw bedrijf verbeteren? Zet vandaag de eerste stap! Ik kom graag langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek om samen te bekijken wat een training effectief communiceren voor jouw bedrijf kan betekenen.
Overige trainingen en coaching
Naast de training effectief communiceren geef ik ook de volgende trainingen: training klantgericht communiceren, training leidinggeven en/of leiderschap en training teamontwikkeling en/of samenwerking. Wil je een individueel ontwikkeltraject om jouw communicatievaardigheden te verbeteren? Dan kan competentie coaching jou hierbij helpen.
"Mijn collega's en ik hebben met plezier de training Klantgericht communiceren gevolgd bij Sylvia. Ze maakte de training erg praktisch doordat ze zich vooraf goed had verdiept in onze aangeleverde casussen. Ze had persoonlijke aandacht voor ieders leerwens. Hierdoor konden we gelijk de verbinding leggen met ons eigen werk en zijn haar tips direct uitvoerbaar.
Sylvia gebruikte daarnaast leuke afwisselende werkvormen. Rollenspellen zorgden voor praktische oefening en maakten de leerstof daardoor heel inzichtelijk! Ook had ze veel aandacht voor de wensen van de hele groep. Ze speelde flexibel in op onze uitleg over de werking van projecten en gesprekken. Ze gaf fijne hand-outs mee waarmee we direct na de training aan de slag konden. Bedankt Sylvia!"
Elisa de Leeuw
Learning developer