Training klantgericht communiceren
Herken je dit?
Veel mensen worstelen met dezelfde vragen en problemen als het gaat om klantgericht communiceren:
- Hoe achterhaal ik de echte klantbehoeften en hoe speel ik hier optimaal op in?
- Hoe ga ik om met ‘lastige’ klanten?
- Hoe ga ik om met emoties bij de klant en bij mezelf?
- Hoe ga ik om met klachten?
- Hoe maak ik van een klant een ambassadeur?
- Hoe ga ik om met verkoopbezwaren?
- Hoe verbeter ik mijn presentatievaardigheden?
- Hoe onderhandel ik op een effectieve manier, zodat er een win-win uitkomst ontstaat
Klantgericht communiceren kun je leren!
Hoewel het een open deur is dat een bedrijf afhankelijk is van klanten voor zijn bestaansrecht, is klantgericht denken, werken en communiceren bij veel bedrijven nog niet zo vanzelfsprekend. Als klant heb je vast zelf ook wel eens een situatie meegemaakt, waarin je onvriendelijk behandeld werd, je probleem niet opgelost werd of dat je van 'het kastje naar de muur werd gestuurd'. Dit zorgt voor irritatie bij de klant en leidt in het ergste geval tot een ontevreden klant die niet meer terugkomt. Klantgericht denken, werken en communiceren kun je echter leren!
In de incompany training klantgericht communiceren komen verschillende onderwerpen aan bod, afhankelijk van het leerdoel:
- Wat is klanttevredenheid?
- Wat is het verschil tussen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid?
- Hoe ziet klantgericht werken eruit?
- Hoe achterhaal je de wensen en de behoeften van de klant?
- Welke verschillende klanttypen en communicatiestijlen zijn er en hoe ga je hier effectief mee om?
- Hoe ga je om met emoties bij jezelf en bij de klant?
- Hoe zet je verschillende gesprekstechnieken in: waarnemen, vragen stellen, luisteren, samenvatten en assertief spreken
- Hoe stel je op een respectvolle manier jouw grenzen
- Hoe kun je effectiever overtuigen en beïnvloeden
- Hoe onderhandel je met oog voor het gewenste resultaat en behoud van een goede relatie
-
Hoe presenteer je met impact
Wat levert klantgericht communiceren op?
Klantgericht communiceren levert drie belangrijke voordelen op:
- Een medewerker die klantgericht kan denken, handelen en communiceren zal meer plezier halen uit klantencontact en succesvoller zijn in zijn werk
- Een medewerker die goed is in zijn vak en klantgericht te werk gaat, draagt bij aan de professionele en servicegerichte uitstraling van een bedrijf
- Klantgerichtheid draagt bij aan een tevreden klant en een tevreden klant zorgt voor omzet, gratis mond-tot-mond reclame en een mooie referentie.
Mijn werkwijze
In een intakegesprek verkennen we samen welke problemen of vraagstukken er op het gebied van klantgerichtheid spelen in jouw bedrijf en wat het effect daarvan is. We definiëren wat het gewenste resultaat is van de training klantgericht communiceren en we brengen de leerdoelen in kaart. Tevens bekijken we om welke doelgroep het gaat. Gaat het om accountmanagers of medewerkers van de customer service afdeling? Welke situaties vinden zijn lastig? Vervolgens maak ik een voorstel en offerte voor een trainingsprogramma dat afgestemd is op de wensen en behoeften van jouw bedrijf en de doelgroep. Daarbij is er ook ruimte om te kijken naar de persoonlijke leerdoelen van alle deelnemers. Al mijn trainingen klantgericht communiceeren zijn dan ook maatwerk.
Daarom geef ik communicatie trainingen met IMPACT!
IMPACT staat voor het realiseren van doelen en voor mijn werkwijze: Inspirerend, Motiverend, Persoonlijk, Activerend, Constructief en Toepasbaar. Nieuwsgierig geworden naar mijn werkwijze? Klik hier voor meer informatie.
Meer weten?
Wil jij ook de klantgerichtheid in jouw bedrijf verbeteren? Zet vandaag de eerste stap! Ik kom graag langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek om samen te bekijken wat een training klantgericht communiceren voor jouw bedrijf kan betekenen.
Overige trainingen en coaching
Naast de incompany training klantgericht communiceren geef ik ook de volgende incompany trainingen: training effectief communiceren, training leiderschap en training teamontwikkeling en samenwerken. Wil je een individueel ontwikkeltraject om jouw vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid te verbeteren? Dan kan competentie coaching jou hierbij helpen.
"Ik ken Sylvia als medestudent van de ICM trainersopleiding waarin zij een aantal trainingen verzorgde. Sylvia is een professionele en rustige trainer met veel kennis die zich goed voorbereidt. Haar trainingsprogramma is gestructureerd, maar flexibel genoeg om in te spelen op de dynamiek van de groep. Sylvia houdt rekening met de verschillende leerstijlen en behoeften van de deelnemers. Dat vertaalt zich in een gevarieerd, interactief trainingsprogramma met leuke spelelementen. Het resultaat is een leerzame, inspirerende en energieke training."
Sander Daniëls
Technical trainer/ Process improvement engineer